Algemene Voorwaarden
Inhoudsopgave
·
Artikel 1 - Identiteit van de verkoper
·
Artikel 2 - Toepasselijkheid
·
Artikel 3 - Ons aanbod en jouw bestelling
·
Artikel 4 - Herroepingsrecht
·
Artikel 5 - De prijs
·
Artikel 6 - Betaling
·
Artikel 7 - Conformiteit en garantie
·
Artikel 8 - Levering en uitvoering
·
Artikel 9 - Overmacht
·
Artikel 10 - Intellectuele eigendom
·
Artikel 11 - Klachtenregeling en geschillen
Artikel 1 - Identiteit van de verkoper
Wij zijn:
Apotheek Hildegard - Medibib
H Consciencelaan 113
1140 Brussel
E-mailadres: klantenservice@medibib.be
Telefoonnumer: +32 470 05 11 31
Ondernemingsnummer: BE 0428.847.688
Artikel 2 - Toepasselijkheid
- Onze
algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van ons als
Webwinkelier aan jou als Consument (iedere natuurlijke persoon die,
uitsluitend voor niet-beroepsmatige doeleinden, op de markt gebracht
producten of diensten verwerft of gebruikt).
- Wij
leveren enkel in België, Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk. Als
je een leveringsadres in een ander land opgeeft, kunnen we je bestelling
weigeren. Let op: Op deze pagina vindt u meer uitleg over de producten die
geleverd kunnen worden.
- Om
een bestelling te kunnen plaatsen, moet je minstens 18 jaar oud zijn. Als
je geen 18 bent, vragen we je om de bestelling door je ouders of
wettelijke voogd te laten plaatsen. Als we merken dat een bestelling
geplaatst is door een minderjarige, kunnen we deze bestelling weigeren.
- Het
plaatsen van een bestelling op de website geldt als uitdrukkelijke
aanvaarding van onze algemene verkoopsvoorwaarden die steeds beschikbaar
zijn via de website.
- Als
je online bestelt, bezorgen we je bovendien samen met de bestelling
bevestiging of ten laatste bij de levering een kopie van deze algemene
voorwaarden in een formaat dat je kan opslaan of afdrukken. We raden je
overigens aan om dit altijd te doen.
- Als
naast deze algemene voorwaarden ook bijkomende bijzondere voorwaarden van
toepassing zijn, geldt bovenstaande ook voor die bijzondere voorwaarden.
Als onze algemene voorwaarden strijdig zouden zijn met die bijzondere
voorwaarden kan jij als consument altijd de meest voordelige tekst in jouw
voordeel inroepen.
Artikel 3 - Ons aanbod en jouw bestelling
- Als
een aanbod slechts een beperkte geldigheidsduur heeft of onderworpen is
aan bepaalde voorwaarden, vermelden we dit uitdrukkelijk in ons aanbod.
- We
beschrijven altijd zo volledig en nauwkeurig mogelijk wat we je verkopen
en hoe het bestelproces zal verlopen. De beschrijving is in elk geval
voldoende gedetailleerd om je een goede beoordeling te laten maken. Als we
gebruik maken van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave
van de aangeboden goederen en/of diensten. Vergissen is echter menselijk
en als we ons overduidelijk vergist hebben, zijn we niet verplicht om je
alsnog te leveren.
- Je
bestelling is compleet en de overeenkomst tussen ons is definitief zodra
we je bestelling bevestigen per mail en zodra we voor je
betalingstransactie met krediet- of debetkaarten de goedkeuring door de
uitgever van de kaart ontvangen hebben. We aanvaarden Bancontact, het
Belgische Mister Cash, MasterCard, Visa, iDeal, PayPal, en overschrijving.
Indien de uitgever van je kaart weigert om in te stemmen met je betaling
aan ons, kunnen wij niet verantwoordelijk worden gesteld voor vertragingen
bij de levering en/of niet-levering van uw bestelling. Bestellingen zonder
geldige betaling op naam van de geregistreerde kaarthouder worden niet
aanvaard of verwerkt.
- Om
een product aan te kopen, voeg je het product toe aan je winkelmandje.
Nadien geef je je contactgegevens en facturatiegegevens in. Vervolgens
kies je je wijze van levering: opsturen naar een bepaald adres, of afhalen
in een afhaalpunt (DPD Pickup parcelshops). In de laatste stap krijg je
een overzichtspagina, aanvaard je onze algemene voorwaarden en bevestig je
je betaling door het indrukken van de bestelknop met als bijschrift
“Bestellen en betalen”. Als je deze stappen hebt doorlopen, is je aankoop
definitief.
- Je
hebt het recht om af te zien van de koop alsook de modaliteiten hiervan
zolang je bestelling nog niet is verzonden.
Artikel 4 - Herroepingsrecht
- Als
je goederen bij ons koopt, heb je gedurende 14 dagen vanaf de levering het
recht om te beslissen dat je de goederen niet wil houden. Je kan je
bestelling dan zonder betaling van een boete en zonder opgave van reden
terugsturen (de kosten hiervoor betaal je zelf). Binnen de 14 dagen nadat
we je bestelling teruggekregen hebben of je hebt aangegeven dat je wil
afzien van de overeenkomst, betalen we je de volledige aankoopprijs ervan
terug met, indien mogelijk, hetzelfde betaalmiddel waarmee je hebt betaald.
- Volgende
uitzonderingen zijn van toepassing
- Geneesmiddelen
voor menselijk gebruik kunnen niet teruggenomen worden, behalve in geval
van gebrek of als de producten nog niet verzonden zijn.
- De
levering van goederen die snel bederven of met een beperkte houdbaarheid;
- De
levering van verzegelde goederen die niet geschikt zijn om te worden
teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan
de verzegeling na de levering is verbroken;
- De
directe kosten van het terugzenden van de goederen komen dus voor jouw
rekening. Wij zullen aangeven wat hiervan de kostprijs is of een raming
maken, indien dit niet redelijkerwijze op voorhand kan worden berekend.
Indien de goederen onmogelijk per post kunnen worden teruggezonden zullen
wij deze bij jou komen afhalen en zullen jou hiervoor geen kosten worden
aangerekend.
- Wij
mogen wachten met terugbetaling tot wij de goederen hebben teruggekregen
of tot je hebt aangetoond dat je de goederen hebt teruggezonden, al naar
gelang welk tijdstip eerst valt.
- Tijdens
de eerste 14 dagen na de levering verwachten we dat je zorgvuldig omgaat
met de bestelling en de verpakking. Als je de goederen nog wil kunnen
terugsturen zoals hierboven omschreven, mag je ze enkel in die mate
uitpakken of gebruiken als nodig is om te kunnen beoordelen of je het goed
wenst te behouden. Teruggestuurde goederen mogen gepast zijn, maar mogen
niet gebruikt zijn. Als je de goederen terugstuurt, moet dit indien
mogelijk gebeuren samen met de originele verpakking, met alle geleverde toebehoren
en in de originele staat en verpakking en rekening houdende met onze
instructies hieronder.
- Je
kan je retourpakket retourneren via de post of een koerier naar eigen
keuze of we maken een afspraak dat wij het laten ophalen bij u thuis
binnen de 14 dagen na de herroeping. Een andere mogelijke manier om het
product terug te bezorgen is het naar de apotheek te brengen. Gelieve een
niet samendrukbare doos te gebruiken.
- Om
je herroepingsrecht, zowel in het geval van levering van diensten als
levering van goederen snel en correct uit te oefenen, kan je het best een mail
sturen naar klantenservice@medibib.be;
Wij zullen je per e-mail een ontvangstbevestiging van jouw herroeping
sturen.
Artikel 5 - De prijs
- Tijdens
de periode die we in ons aanbod vermelden, wijzigen onze prijzen niet,
behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in BTW-tarieven.
- Het
aanbod en de prijzen van de geneesmiddelen en de medische apparatuur zijn
geldig tot de FOD Economie de prijsverandering toestaat.
- Onze
prijzen zijn inclusief alle belastingen, BTW, taksen en diensten. Je komt
dus nooit voor verrassingen te staan. We kunnen wel beslissen om bovenop
de aankoopprijs ook de verzendkosten aan te rekenen. In dat geval melden
we dat altijd voordat je je aankoop definitief plaatst.
Artikel 6 - Betaling
- Wij
kunnen enkel betaling via de betaalmodules op onze website en via
overschrijving aanvaarden.
- Om
een veilige online betaling en de veiligheid van je persoonsgegevens te
waarborgen, worden de transactiegegevens versleuteld met SSL technologie
over internet verstuurd. Om met SSL te betalen heb je geen speciale
software nodig. Je herkent een veilige SSL-verbinding aan het
"slotje" in de onderste statusbalk van je browser.
Artikel 7 - Conformiteit en garantie
- Wij
garanderen dat onze goederen conform zijn aan je bestelling en voldoen aan
de normale verwachtingen die je ervan mag hebben rekening houdende met de
specificaties van het product. Wij garanderen je natuurlijk ook dat onze
goederen voldoen aan alle op het ogenblik van je bestelling bestaande
wetten.
- Bovendien
hanteren wij wat betreft het leveren van goederen de wettelijke
minimumgarantietermijn van twee jaar indien het goed niet conform is aan
de geplaatste bestelling. Dit betekent dat bij gebreken of defecten aan
het goed tot 2 jaar na de levering dit goed kosteloos wordt hersteld, dan
wel vervangen. Voor zover dit mogelijk en redelijk is, hebt u de keuze
tussen herstelling of vervanging. Enkel ingeval de herstelling of de
vervanging buitensporig of onmogelijk is of niet binnen een redelijke
termijn kan worden uitgevoerd, heeft u het recht om een prijsverlaging of
de ontbinding van de verkoopsovereenkomst te eisen. Indien het defect of
gebrek zich manifesteert binnen de 6 maanden na de levering wordt dit
geacht reeds te hebben bestaan voor de levering, tenzij wij het tegendeel
kunnen bewijzen. Na 6 maanden zal u zelf moeten bewijzen dat het gebrek
reeds bij de levering aanwezig was.
Artikel 8 - Levering en uitvoering
- Alle goederen en diensten worden geleverd op het door
jou bij je bestelling aangegeven adres.
- Wanneer een artikel in stock is wordt
het aangeboden op uw leveringsadres in 1 à 4 werkdagen. Wanneer een
artikel niet in webshop stock is, wordt het aangeboden op jouw
leveringsadres in 3 à 6 werkdagen. Wij informeren u over de
leveringstermijn in jouw bestellingsbevestiging.
- Indien een artikel in voorraad is,
wordt dit binnen 48 uur geleverd. Op deze pagina vindt u informatie over
het leveringsproces.
- Als wij niet tijdig kunnen leveren,
verwittigen wij je altijd voor het verstrijken van de voorziene
leveringstermijn. Als wij dat niet doen, kan je kosteloos afzien van je
bestelling. In dat geval betalen wij je uiterlijk binnen 14 dagen na
ontbinding terug.
- Onze verzendingen gebeuren steeds op
ons risico. Je hoeft je dus geen zorgen te maken om goederen die verloren
gaan in de post. Als je ons echter goederen terugzendt binnen de 14 dagen
na aankoop omdat je ze liever niet wil houden, ben jij verantwoordelijk
voor het transport.
- Indien de door ons geleverde goederen
tijdens het transport werden beschadigd, niet overeenstemmen met de
artikelen die op de leveringsbon vermeld staan of niet overeenkomen met de
artikelen die je had besteld, vra gen we je dit zo snel mogelijk te melden
en de artikelen naar ons terug sturen binnen de 14 kalenderdagen na
ontvangst.
- We kunnen niet verantwoordelijk worden
gesteld voor enige gevolgschade wegens laattijdige levering of
niet-levering door de transporteur die de onderneming heeft aangesteld.
Onze aansprakelijkheid blijft in dergelijke gevallen beperkt tot de waarde
van de artikelen waarvan wordt aangetoond dat ze niet door de klant werden
ontvangen.
Artikel 9 - Overmacht
- In
geval van overmacht zijn wij niet gehouden onze verplichtingen na te
komen. In dat geval kunnen wij ofwel onze verplichtingen opschorten voor
de duur van de overmacht, ofwel de overeenkomst definitief ontbinden.
- Overmacht
is elke omstandigheid buiten onze wil en controle die de nakoming van onze
verplichtingen geheel of gedeeltelijk verhindert.
Artikel 10 - Intellectuele eigendom
- Onze
website, logo’s, teksten, foto’s, namen en in het algemeen al onze
communicatie zijn beschermd door intellectuele eigendomsrechten die hetzij
bij ons, hetzij bij onze toeleveranciers of andere rechthebbenden liggen.
- Het
is verboden gebruik te maken van en/of wijzigingen aan te brengen in de
intellectuele eigendomsrechten zoals beschreven in dit artikel. Zo mag je
bijvoorbeeld tekeningen, foto’s, namen, teksten, logo’s kleurencombinatie,
etc … niet kopiëren of reproduceren zonder onze voorafgaande en
uitdrukkelijke schriftelijke toestemming.
Artikel 11 - Klachtenregeling en geschillen
We hopen natuurlijk steeds dat al onze klanten 100% tevreden
zijn. Als je toch klachten zou hebben over onze diensten, kan je ons
contacteren via onderstaande wijze:
- Op
alle overeenkomsten die we afsluiten met onze klanten, ongeacht hun woonplaats,
is uitsluitend het Belgische recht van toepassing en bij geschillen zijn
enkel de bevoegde Belgische rechtbanken bevoegd. Indien om redenen van
internationaal recht toch een ander recht van toepassing is, zal bij de
interpretatie van huidige algemene voorwaarden in de eerste plaats
teruggegrepen worden naar de Belgische Wet Marktpraktijken en
Consumentenbescherming.
- Elke
zichtbare beschadiging en/of kwalitatieve tekortkoming van een artikel of
andere tekortkoming bij de levering dient onmiddellijk te worden gemeld aan Medibib,
op straffe van verval van elk recht. Ook indien u een klacht heeft over een
product of dienst of de wijze waarop die worden aangeboden, dient u die zo snel
mogelijk te melden.
- Om
een klacht in te dienen moet u Medibib via een ondubbelzinnige verklaring op de
hoogte brengen van uw klacht. U kunt daartoe gebruik maken om een mail te
sturen via klantenservice@medibib.be of
schriftelijk naar Apotheek Hildegard/Medibib, H Consciencelaan 113, 1140 Evere, België. Klachten worden
beantwoord binnen een termijn van vijf werkdagen, gerekend vanaf de datum van
ontvangst. Als een klacht een langere verwerkingstijd vraagt, ontvangt u
evenwel een ontvangstbevestiging en een indicatie van wanneer u een antwoord en
mogelijke oplossing kunt verwachten
In geval van een aanhoudend geschil: - Mochten
we er samen toch niet uitkomen, dan kan je als consument altijd terecht bij
Becom. Becom zal bemiddelen tussen de consument en de verkoper indien de klacht
op het eerste zicht gegrond is. Je kan hen bereiken via het klachtenformulier op https://becom.digital/nl/consumers-complaints/ of
schriftelijk: Markiesstraat 1, 1000 Brussel en via mail : : info@becom.digital. . Zij gaan zo snel
mogelijk voor je aan de slag. Ze vragen om 5 werkdagen de tijd te krijgen om je
klacht over te maken en te behandelen met de webshop. Ze blijven steeds
neutraal en helpen zoeken naar een oplossing waar beide partijen zich in kunnen
vinden.
- Voor
een buitengerechtelijke regeling van een geschil is de Consumentenombudsdienst
van de Federale Overheid bevoegd om elke aanvraag tot buitengerechtelijke
regeling van consumentengeschillen te ontvangen. Die zal op zijn beurt de
aanvraag zelf behandelen of doorverwijzen naar de bevoegde entiteit. U kunt de
Consumentenombudsdienst bereiken via de volgende link https://consumentenombudsdienst.be/
.
- Laatste update : 07/04/2025